Onze Ambassadeurs

Ik ben Leoniek en moeder van een dove dochter (2011) en zoon (2014) met licht gehoorverlies.

Onze dochter gaat, na peuterbehandelgroep en groep 1 en 2 op een cluster 2 school, nu naar regulier onderwijs. Van begin af aan ‘loopt het traject’ zonder veel hobbels of tegenslagen. Wij hebben het geluk dat wij in een regio wonen met realtief veel faciliteiten, de Ambulant Dienstverlener veel kennis en ervaring heeft en dat de reguliere school helemaal open staat voor onderwijs aan kinderen met een hoorbeperking. We zijn blij dat onze dochter een goede en fijne basis heeft meegekregen op de cluster 2 school en de overgang naar regulier prettig verliep.

Echter ervaar ook ik dat optimale begeleiding en zorg niet altijd toegankelijk is of dat het slecht gesteld is met de kennis van diverse instellingen en dienstverleners. Ik heb steeds vaker het gevoel dat er heel veel geld verdiend wordt aan mijn dochter en het geld aan verkeerde zaken wordt uitgegeven. Er wordt aangestuurd op school-in-school systemen: een uitgeklede vorm van speciaal onderwijs met nog maar weinig voordelen voor mijn dochter ten opzichte van regulier onderwijs. Met ander woorden: cluster 2 onderwijs wordt steeds minder toegankelijk en kwalitatief, maar door voor een school-in-school systeem te kiezen is er ook weinig keuze wat betreft type onderwijs, niveau, locatie en goede aansluiting op vervolgonderwijs.

De tijd en de mogelijkheden veranderen en juist hierdoor lopen de idee├źn over goed onderwijs zo uiteen. In discussies hierover voeren de cluster 2 instellingen, onderzoekers, audiologen en volwassen ervaringsdeskundigen het hoogste woord, terwijl ouders nauwelijks zichtbaar zijn. Ouders, laat meer van je horen, jullie zijn op de eerste plaats de vertegenwoordigers van jullie kinderen!

Mijn streven is volledige transparantie over ‘budgetten voor’ en ‘uitgaven aan’ (a) een kind op speciaal onderwijs, (b) een kind op een school-in-school en (c) een kind met een medium of light arrangement op regulier onderwijs te krijgen en willen zien waar het geld aan uitgegeven wordt.